Druhý rok spolupracuji s organizací Minerva21 jako mentorka. Letos je mou drahou mentee Marta. Co je to mentee? Osoba, která se nechává mentorovat – tedy přijde s konkrétním zadáním a já jí na základě osobních zkušeností radím. S Martou mimo jiné pracujeme na rozvoji jejího podnikání. Jedna z našich seancí byla skutečně výživná a tak jsem se rozhodla sepsat, co jsme probíraly. Téma našeho setkání byl rozvoj kvetoucího podnikání, které bude přinášet radost, užitek a také z něj bude proudit finanční hojnost. Zde je tedy mých 7 tipů, které platí nejen pro Martu.
1. Buďte autentická
Není nic horšího, než když se snažíte někoho napodobovat. Nebo ještě hůř: Když se do někoho stylizujete. Celý projev je pak nepřirozený a nevyzařujete dostatečnou sílu, jíž jste pro druhé lidi magnetická. Začínáte a teprve si svůj styl hledáte? Nevadí, každý jednou začínal. Je v pořádku se inspirovat zkušenějšími lidmi v oboru. Měla byste si však dát pozor na to, abyste inspirativní lidi nenapodobovala až příliš. Je snadné kopírovat cizí gesta, slovní spojení, tón hlasu, atp. Důležité je ukotvit se sama v sobě a najít si svůj osobitý styl. Bude to sice nějakou dobu trvat, ale výsledek bude autentická image a obsah vycházející z vašeho nitra.
2. Nabídněte lidem portfolio kvalitních produktů
Už víte, kdo jste, co chcete dělat a jakým tónem budete se svými klienty komunikovat? Výborně. Nyní je na čase jim nabídnout služby či produkty, které si od vás budou lidé moci koupit. V průběhu MBA programu (Master of Business Administration) jsem se naučila, jak je důležitý správný mix produktů (v mém případě služeb). Lidé si tak mohou vybrat podle svých potřeb a finančních možností. A hlavně: Já se cítím naplněná, protože dělám, co mě baví. Jak to tedy mám? Potřebuji pestrost. Bez ní bych se cítila svázaná. Mám ráda lidi, baví mě cestování a také mě naplňuje kolektivní práce s energií.
Takto vypadá mé základní portfolio produktů (služeb):
Články
Konference a přednášky – za relativně nízkou investici se se mnou lidé mohou setkat a nacítit si mě
Ženské kruhy – miluji práci v úzkém propojení žen. Dotýkáme se hlubokých témat a vytváříme spolu léčivé pole k načerpání energie
Online programy – přeji si, aby se informace dostaly mezi co nejvíce lidí a online prostředí je fantastická příležitost
Workshopy a semináře – jsou tematicky specifikované a vždy pro omezený počet žen, abychom se dostaly do hloubky
Pobyty – dovolují volnější tempo a zároveň poskytují prostor pro transformační procesy. Klíčový je opět omezený počet účastnic, abych měla na každou ženu dostatečnou kapacitu (jak časovou tak energetickou)
Kvalita a vstřícný přístup jsou pro mě zásadní parametry u všech aktivit, které dělám. Takto si buduji loajální a vracející se klientelu.
Už odebíráte můj News Letter? K jeho odběru se můžete přihlásit zde.
3. Sbírejte kontakty
Začala jsem pomaličku a s živými lidmi. Postupně jsem si s nimi vybudovala vztah a pravidelně s nimi komunikuji (viz bod 4). Je několik strategií, jak můžete získávat kontakty. Lidé si mohou stahovat vaše e-Booky, přihlásit se k odběru novinek, nebo můžete sbírat kontakty na vašich akcích (pochopitelně s jejich souhlasem a v souladu s GDPR). Dnes sice doba přeje hlavně online podnikání, ale já osobně mám nejraději setkání s živými lidmi. Uznávám, že to může být mnohými odborníky vnímáno jako nemoderní přístup, ale mně je vlastní. Jsem zastánkyní pravidla, že záleží na kvalitě a ne kvantitě. Také mám vyzkoušeno, že platí Paretovo pravidlo. Tedy že 80% obratu j 20% zákazníků. Ve finále tedy není potřeba závratné kvantum lidí, ale vracející se a spokojení klienti, kterých si budete vážit a oni si budou vážit vás a vašich služeb.
4. Mějte své publikum ráda a pravidelně s nimi komunikujte
Že jich je zatím málo? Vůbec to nevadí. I moře se skládá z kapek vody. A když si těchto kapek budete vážit, budou se vracet a vytvoří si k vám vztah. Potom jim nabídnete produkt, který je jim ušitý na míru, a rádi si u vás nakoupí. Než se ale tak stane, je potřeba lidem ukázat, že máte kvalitní zboží (či služby). Právě proto je klíčová komunikace a pravidelnost. Berte tedy své podnikání jako dítě. Aby žilo, potřebuje jíst. A to pravidelně. Můžete rozesílat News Lettery, komunikovat na facebooku, Instagramu, nebo si vytvořit uzavřenou skupinu. Mně osobně pořád baví blog. Důležitý je také tón komunikace, jaký zvolíte. Když se řekne „mé kontakty“, vidím před očima rozkvetlou zahradu. A lidi jako květiny v ní. O tuto zahradu pečuji. Lásku, pozornost a péči dávám do všeho, co dělám. Věřím, že lidé pak tuto energii vnímají.
5. Vytvářejte hodnotný obsah
I když můžete nějakou dobu pracovat zdarma, berte to jako službu. To platí zejména pro psaní článků, případových studií, vyjádření médiím, atd. Prostřednictví textů nejenže odkrýváte svou autenticitu a rukopis, ale také (a to hlavně) ukazujete lidem nový směr a nabízíte jim řešení situace. Dodáváte jim odvahu, sílu, ale také soucit a pochopení. Vnímejte tedy každý svůj text jako léčivý obklad na něčí duši.
6. Buďte otevřená spolupracím
Když budete svůj projekt živit, dřív nebo později přijdou nabídky spoluprací. Pamatujte, že byste měla vždy pracovat s lidmi, s nimiž se cítíte příjemně. Jinak bude spolupráce váznout a odebírat vám energii. Pokud si ale s druhou stranou padnete do noty, vytvoříte projekty, které jsou silné a mají hlubokou myšlenku. Spolupráce vám tak bude dělat radost a nabíjet vás. Nezapomeňte, že kromě spolupráce ještě potřebujete živit i svůj projekt či podnikání. Proto je klíčové obklopit se inspirativními, lidmi, s nimiž bude radost spolupracovat. Budete tak mít dostat sil na rozvoj svých projektů, ale budete obohaceni poznatky a zpětnou vazbou vašich spolupracovníků. Také se říká, že víc hlav víc ví. A také: Ve dvou se to lépe táhne.
7. Nezapomeňte na vztahy
Dáte-li svému podnikání takto kvalitní základ, je jen otázky času, kdy se vám začne vložená energie vracet formou peněz. Pokud se tak neděje, zkuste své podnikání podpořit také meditační praxí. Už roky používám léčivé mantry a řízené meditace, které se staly nedílnou součástí mého podnikání. Pokud vás mantry zajímají, napište mi a pošlu vám je. Vraťme se ale zpět. Až k vám začne přicházet finanční hojnost, je velice důležité nenechat se strhnout pýchou. Bohužel se to velice často stává a je to podle mého názoru velká škoda. Pýcha je totiž opakem laskavosti. A tam, kde není laskavost, nemůže proudit láska. Možná taky znáte případy, kdy peníze změnily milé a srdečné lidi. Energie peněz není špatná. Jen je třeba naučit se s ní zacházet. Proto je klíčové nezapomenout na srdce. To udržují živé srdečné a láskyplné vztahy, ale také pokora a vděčnost. Děkujte tedy, buďte pokorná a pamatujte na to, že za peníze si vztahy nekoupíte. Proto si jich važte.
Ještě jedna rada na závěr: Nezapomeňte, že jste žena. Opřete se o muže. Podnikat byste měla hlavně z pocitu radosti a seberealizace. Jestliže muže nemáte a musíte podnikat, abyste přežila, i tak si vezměte toto pravidlo k srdci. Dovolte mužům, aby vám pomohli, nedělejte všechno sama a dopřejte si alespoň nějaký čas na regeneraci. Budete mít prostor na načerpání energie, nebudete tak unavená a práce vám bude přinášet radost.
Ať se vám daří a ať vaše podnikání kvete.
Jako VY.
S láskou,
Vaše Hanka
PS: Všimla jste si, že mince na úvodní fotce jsou čokoládové? Takže nejdůležitější je stejně ČOKOLÁDA :-D.
Hana Adamíková, MBA
Koučka, lektorka a životní průvodkyně
Dlouhodobě se věnuje práci se ženami a jejich příběhy. Pět let studovala a pracovala v zahraničí, věnovala se práci s dětmi a dospívajícími. Má za sebou kariéru v médiích a marketingu u mezinárodních firem. Od roku 2012 se plně věnuje koučinku a osobnímu rozvoji. K jejím ústředním tématům patří návrat k ženskosti a ženskému principu, zdravá sebedůvěra, vytváření harmonických vztahů a práce s emocemi v náročných životních situacích. V současné době se věnuje převážně rodině a psaní. Je autorkou knihy "Staňte se magnetem na skutečné muže." Ve zbylém čase pořádá semináře, vytváří online programy, přednáší na konferencích a vede Poradnu Hany Adamíkové. Ráda vaří, zpívá, tančí a peče. Miluje ženské kruhy, rituály a vůni vykuřovadla Palo Santo. Její životní láska je manžel Pavel a jejich rodina.